Przekaźnik elektromagnetyczny: element powszechnie stosowany w instalacji samochodowej. Tak często jak jest spotykany, tak często występuje problem z jego diagnostyką. Przekaźnik pozwala ograniczyć koszty produkcji instalacji, znacznie ułatwić oraz usprawnić jej działanie. Pozwala również zmniejszyć ‚objętość’ instalacji.
DZIAŁANIE
Najczęściej spotykane oznaczenie pinów to 86 85 (cewka przekaźnika).
Piny 30 87 i 87a (Gdy spotkamy przekaźnik posiadający piny 87a i 87 oznacza to, że przekaźnik ma dwie pozycje. W jednej jest normalnie otwarty [87a], w drugiej normalnie zamknięty [87].) Służą do zasilenia naszego odbiornika. Przewody doprowadzone do styków 30 i 87 są znacznie większej średnicy niż przewody doprowadzone do styków 86 85.
Zajmiemy się przekaźnikiem posiadającym tylko piny 30 87 86 85.
Aby nasz przekaźnik zadziałał potrzebuje zasilania na cewkę. Czyli po podaniu + oraz – na piny nr 86 85 (cewka) następuje przepływ zasilania przez uzwojenie cewki, wytworzenie pola magnetycznego, które jest odpowiedzialne za przeciągnięcie zwory. Zasilanie występujące na pinie 30 czeka, gdy zwora umożliwi jego swobodny ruch na pin nr 87. 🙂 Z 87 wędruje już do naszego odbiornika, np. żarówki.
Jak zdiagnozować usterkę w instalacji?
Demontujemy nasz przekaźnik. Dokonujemy pomiaru rezystancji na pinach przekaźnika nr 86 85 (zazwyczaj rezystancja wynosi 60-80 omów) oraz sprawdzamy rozmieszczenie pinów. Następnie przechodzimy do pomiarów w miejscu, gdzie jest osadzony nasz przekaźnik. (Zostańmy przy oświetleniu) Sterowanie przekaźnika zapewne będzie plusem (chodzi o zasilenie cewki czyli pin nr 86) Sterowanie, plus zasilający będzie wychodził z naszej manetki. Wpinamy miernik lub probówkę w gniazdo pinu 86, a gniazdo pinu 85, uruchamiamy światła. Zaświecenie probówki lub pojawienie się odczytu na mierniku pozwoli nam wyeliminować podejrzenie uszkodzonej manetki lub wiązki elektrycznej. Przechodzimy do sprawdzenia pinu nr 30 i 87. Sprawdzamy czy występuje zasilanie na pinie nr 30(zazwyczaj jest to stały plus), zwieramy pin 30 z 87 i dokonujemy pomiaru na odbiorniku (gniazdo żarówki). Brak zasilania świadczy o problemie z wiązką elektryczną.